fredag 16 januari 2015

St Kitts

Morgon nummer två ombord på båten vaknade jag återigen väldigt tidigt, jetlaggad som jag var. Väl uppe på däck såg jag båten lägga till vid ön St Kitts i landet St Kitts & Nevis. Den enda bekantskapen jag hade med landet var via tv-serien En plats i solen, där jag sett något avsnitt där något par jagat ett hus på ön St Kitts.

Vi startade dagen med en promenad runt omkring i den söta lilla huvudstaden Basseterre.

En gris i tomtedräkt...




Vi tog en guidad rundtur i öppen buss runt ön, där guiden tog oss till en nedlagd sockerfabrik, en batikverkstad, och lite fina utsiktspunkter kring ön. Det som slog oss var att ön påminde till viss del om den Filippinska ön Palawan, rätt slitna och färgstarka hus. Ena halvan var rätt sunkig och verkade fattig. Guiden berättade att öns sista sockerfabrik lade ner för några år sedan och 3000 arbetare förlorade då sina jobb. Det måste ju slå hårt på en så pass liten ö.




Näää,vi skojar bara...


Den andra sidan av ön var däremot smärtsamt välordnad med resorter och golfbanor, fattigt och rikt skiljde sig bara genom en stor kulle som gick genom ön.


Nedan ligger Marriott resort och golfbanan tillsammans med vackra villor.


1 kommentar: