söndag 18 januari 2015

Dominica - champagnesnorkling, fantastisk natur och vattenfall

Vår kryssnings fjärde stopp på kryssningens fjärde dag var den lilla önationen Dominica. Som du märker var kryssningen rätt intensiv i all dess bekvämlighet.

Denna dag var jag sugen på att besöka Trafalgar falls och Emerald pool. Emerald pool verkade vara en dagsutflykt i sig tyvärr. Ni ser ju varför jag var sugen på denna på bilden nedan som jag lånat från wallpaperweb.org.


Som vanligt vaknade jag tidigt och började dagen med en kopp kaffe och en god bok medan jag såg hur skeppet närmade sig Dominica.



Som vanligt var även denna ö fylld med färgglada söta hus och när vi åkte upp i regnskogen blev husen dessutom väldigt fina och välskötta. Jag antar att havet och tyfoner gör kustremsans hus lite slitna.




Dominica består av 13 vulkaner och har många sjöar, varma källor, vattenfall och en fantastiskt vacker regnskog. Vi startade vår dag genom att snorkla i ett rev som kallas Champagne reef. Där kommer vulkaniska bubblor upp ur havsbottnen i de vackra korallreven.

Sedan fortsatte vi uppför bergiga vägar mot källor med bubblande vatten och Trafalgar falls, som var ett par vackra vattenfall, där man även kan bada i de varma källorna nedanför.






Dominica visade sig vara ön ingen av oss hade hört talas om, men som absolut hade den mest fantastiska naturen av dem alla. Besöket gav mersmak utan tvekan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar