måndag 26 januari 2015

J - Johannesburg

I denna stad har jag spenderat två fantastiska körresor tillsammans med min gospelkör där vi hade ett utbyte med den Sydafrikanska kören Joyus Celebration. Jag har inga bilder kvar från tiden i Johannesburg , men bjuder på några lånade bilder och tips. Jag vet att staden har blivit mer osäker sedan jag var där och den var ingen trygg plats ens då.

Vi blev tillsagda att aldrig visa händerna i bilarna för att man utifrån inte skulle se att vi var obeväpnade. Inga handväskor fick vi ha i knät och efter mörkrets inbrott stannade vi inte för rött.

En annan sida av Joburg är att det är en stad med mycket energi, en del mysiga bohemiska stadsdelar, fantastisk shopping och Soweto är ju som en egen stad värt ett eller flera besök i sig själv.

Jag ska inte tipsa om några bra marknader eller mysiga stadsdelar, då det var så många år sedan jag var här. I Soweto kan man förutom folklivet besöka det känslosamma muséet Hector Pieterson Museum för att ta del av lite intressant historik från Apartheidtiden. Dörr i dörr finns även en restaurang som serverar mer traditionell Sydafrikansk mat.


Bild lånad från sowetotour.co.za

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar