måndag 5 januari 2015

G - Gävle

Ja, vad säger man. Det är ju här jag är född och uppvuxen. Pappa bor fortfarande kvar i det radhus jag växte upp i. Gävle är en väldigt trygg liten stad, bekväm, billig tycker jag ju alltid som numera
Stockholmare och praktisk på många sätt.

Staden har ett rikt kulturliv med en blomstrande teater och konserthus. Jag har aldrig gått så mycket på kultur som under min uppväxt här. Jag och mina kompisar gick nog på det mesta som anordnades tror jag.

Mina 5 bästa Gävletips:

1. Boulognerskogen - en vacker vacker park, se min höstbild nedan.


2. Bönan - åk ut längst kusten och se de ståtliga husen efter kusten, bada och köp böckling på de lokala rökerierna.



3. Promenera - Gävle är en mysig stad att bara gå omkring i. Glöm inte vandra i gamla stan.


4. Kulturen - besök Kulturhuset, den vackra teatern eller Musikhuset. Här finns också ett fint gammalt fängelse, ett bibliotek som anordnar mycket kul, ett fint slott och Länsmuseum.


5. Barntipset - förutom stadens fina bad och cykelmöjligheter, finns här riktigt fina Sveriges järnvägsmusem och så klart nöjesparken och djurparken Furuvik.

Bilder lånade från gavlecvb.se, Wikipedia, matslindfors.blogspot.se och stepstone.se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar