söndag 4 januari 2015

Gästinlägg från Kiki om Teneriffa

Kommer ni ihåg min Kompis Kiki som gästspelade på bloggen tidigare i höstas med inlägg om hennes spännande resa till Iran? De berättelserna hittar ni HÄR! Här kommer en berättelse från Teneriffa och just nu är Kiki på resande fot i Kina, ett land hon besöker ofta. Är du nyfiken på att åka med henne till Kina någon gång kan du kontakta henne via tingkai.com.
Tack Kiki för dina fina gästinlägg!

Mammaresa till Teneriffa När mamma inte hade några resekompisar kvar erbjöd vi tre döttrar oss att resa med henne till solen. Hon hade rest med pappa till Thailand och Kanarieöarna under flera år och kände väl till södra delen av Teneriffa. Vi började dock med ett nytt resmål för mammas del, Kreta. Dit åkte vi sex gånger innan vi ville åka på vintern och fann då hotell Don Jose i Los Christianos på Teneriffa.

Fina mamma!

Nu i december åkte vi till vårt kära hotell för elfte gången. Mamma har passerat nittiogränsen och har lite problem med hjärtat så vi har rullstol med till henne. Vi har väl anpassade vanor under vår vecka. På Arlanda börjar vi med att inhandla yoghurt på flaska och plastmackor som vi äter när vi väntar på vår tidiga ombordstigning på planet. Rullstolar får alltid gå på först. Ofta får vi kaffe av flygpersonalen inne i planet när vi satt oss tillrätta längst fram i SUN Class.

På Teneriffa tar vi nu taxi till hotellet. Där väntar Hasse, hotellägaren, och hälsar oss välkomna. Vi får lägenhet 310 eller 210 om vi kommer på en söndag och 209 eller 309 om vi kommer en tisdag. Alla har havsutsikt och tre rum. Uppackning och så dricker vi vår flaska välkomstbubbel.

Första eftermiddagen/kvällen äter vi på restaurangen nedanför oss i samma byggnad, Taberna. Sen börjar kortspelet som pågår hela veckan med noggranna anteckningar och statistik. Vi försöker att inte spela längre än till kl 24. Då tystnar musiken på restaurangerna på torget nedanför.

Vi åttadraget på morgonen är det promenad för systrarna. Ut till piren är det lagom långt och det händer alltid massa spännande saker, båtar, fiskar och massa människor.

Därefter frukost med yoghurt och Jägermeister så vi klarar en lång dag. Äntligen, upp på takterassen och kortspelet startar. Vi byter plats varje dag och sista dagen är det lottdragning om placeringen. Äran är i potten!

När magen kurrar framåt eftermiddagen snyggar vi till oss lite och väljer en trevlig restaurang. Pojkarna på Miami, greken i hörnet, nybygget vid marknadsplatsen, restaurang Paris vid Vintersol eller en längre promenad till Las Americas. Vi äter en god huvudrätt med lokalt vitt vin och därefter cappuccino Italiano och en glass eller tårtdessert som vi delar på.

Lunchen drar ofta ut och blir middag och då vill mamma hem och sätta på sig aftondressen. Syrrorna går och handlat nödvändig skaffning och mamma och jag rullar hem till hotellet och förbereder kortspelet.

Vi äter en riktigt god paella en dag på Taberna och får med oss en doggybag som räcker som måltid dagen efter. Den dag vi tog långpromenaden blev vi så sena( kl 17.00) att vi fick uppleva underhållningen på restaurangen, två ungdomar som spelade och sjöng gamla goa låter. På hemvägen såg vi en fantastisk solnedgång.

Så rullar veckan på och vi bara njuter av att få sitta i värmen och spela kort, ta våra promenader, äta och dricka gott och framförallt njuta av vårt sällskap!

Vi tar taxi till flygplatsen när vi sagt på återseende till Hasse och berättat att vi har bokat nästa resa till mars 2015. På flygplatsen äter vi vår medhavda matsäck, veckans rester, innan vi installerar oss på våra främre platser i planet och flyger hem.