fredag 9 januari 2015

Gibraltar


Under en helg körde vi iväg på en road trip söderut. Målet var Gibraltar, Tarifa och Cadiz. Istället för Tarifa hamnade vi i Ronda och det var verkligen inget nerbyte. Vi fick köa ca 1.5 timme för att enbart komma in i Gibraltar, men det var lite tufft att ha varit i en liten bit av Storbrittanien på gränsen mot Afrika.


Gibraltar ligger runt en stor klippa och består av en stad, ett gäng militäranläggningar och en hamn typ. Vi tog lite tid till lunch och strosande i staden.


Efter ett tag hittade vi fram till den berömda linbanan och åkte upp med förhoppning om att vi skulle få se vackra vyer och lite apor och det infriades totalt.

En rolig anekdot är att Nicke gjorde det klassiska föräldratricket att ljuga om sitt barns ålder i kassan. Först berättade han för Caesar att han skulle säga att han var fyra istället för fem år(Caesar fyllde år 3 dagar tidigare) för att han skulle få åka upp gratis. Caesar kan ju lite engelska så när Nicke säger till kassörskan att han är fyra år kommer Caesar fram med fem fingrar som han visar fram och säger "Five!" högljutt tre gånger medan vi står och låtsas som det regnar...





Aaaah! Det är verkligen sjukt högt!



Vi satte oss i bilen på kvällen och åkte vidare till vårt hotell i Jerez...

2 kommentarer:

  1. Igenkända trakter. Jag har guidat myckt på Gibraltar. Är ni i närheten nu? Det är jag!!!

    SvaraRadera
  2. Hejsan, nej jag visste att jag skulle ha dålig tillgång till internet på den Karibienkryssning vi precis har kommit i land från, så jag hade schemalagt inlägg från Spanien. Vi var där precis innan nyår. Nu befinner jag mig i Puerto Rico och flyger antagligen till Florida imorgon.

    SvaraRadera