måndag 2 maj 2016

En weekend i Wellington bokad

Vi har ju levt med ett rekord av noll antal flygningar under de 8 månader vi har bott här. Det har inte hänt någon gång i mitt vuxna liv tror jag. Som fattig student kanske, men det är inte ens säkert då. Nu har vi bokat in oss på en helg till Nya Zeelands huvudstad Wellington, nästa gång det är röd måndag. Det råkar faktiskt sammanfalla med Sveriges nationaldag.


Ingen av oss har haft så stort ressug, då sommarmånaderna här omkring bara är helt ljuvliga och det finns så mycket att se och göra inom några timmars körning från Auckland.

Däremot har vi saknat något man är oerhört bortskämd med när man bor i Europa: weekendresor. Att bara kunna hoppa på ett plan och ha hur många historiska, härliga städer som helst inom räckhåll. Alla dessa städer är varierande kulturellt och geografiskt.


Det finns ju inte riktigt här, men Wellington minns jag som en mycket trevlig stad när jag var där senast...året var 2005.

Som anställd på Air New Zealand får man tillgång till personalbiljetter, precis som på de flesta av västvärldens flygbolag. Vi är vana med att flyga mest på restresor, men med ANZ får vi 50% rabatt på inrikesbiljetter med platsgaranti, vilket är rätt attraktivt. På utlandsbiljetter är samma deal 25% rabatt. Man kan även boka restplatser till ett billigare pris, men då vet man ju aldrig om man kommer med.

7 kommentarer:

  1. Wellington är väldigt trevligt!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller hur! Du har inga resplaner tillbaka hit den närmaste framtiden?

      Radera
  2. Senast jag flög var juni 2013. Det var längesedan jag flög så sällan också, men jag vet inte riktigt när jag flög så sällan sist. Ja visst är Europa fantastiskt på det viset, att det finns så mycket olika länder och städer med olika karaktär och charm. Speciellt om man flyger från Sverige känns ju allt väldigt lockande. Riga, Warsawa, Belfast, whatever - bara man får lite miljöombyte och nya intryck! För egen del ser jag ingen flygresa inom den närmaste framtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men det beror på att du också är så nöjd med din vardag och där du bor nu, eller hur? :) Vi är lyckligt lottade helt enkelt. Ja, jag kan verkligen sakna den gamla historiska tyngden i Europa. Här är ju allt så nytt. Men men, man kan inte få allt.

      Radera
  3. Trevligt med en tur till Welligton! Vi firade nyår där en gång för längesen. Och intressant reflektion det där med att vi i Europa har en massa historia och kultur inom weekendavstånd - det stämmer ju verkligen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är sånt där man inte riktigt tänker på. Jag kan också sakna historiska städer, gamla byggnader, kunna gå ner i ett källarvalvskafé i gamla stan typ. Men naturen här väger upp rätt bra för det. :)

      Radera
  4. Låter kul att se fram emot!
    Läste just om er på Freedom Travel. Mycket trevlig artikel.
    Ha det bra!

    SvaraRadera