söndag 24 januari 2016

April in Paris - mina fem bästa Paristips

"Jag har sett att det har googlats en del på mina Paristips den senaste veckan och det börjar väl bli säsong för April in Paris gissar jag. Här kommer mitt inlägg med personliga favoriter för er som har missat det. Enjoy!"

Paris är en stad där jag har varit mycket och där mycket både otokigt och totaltokigt har hänt i mitt liv. Men allt det är inte till för att nämnas i sådana här officiella sammanhang utan tillhör min vilda ungdom.

För dig som är där som turist har jag en del tips som även tål att nämnas i dagsljus, några riktiga smultronställen. En del kända, en del är mindre kända...

1. Parc Buttes Chaumont

Buttes Chaumontparken i nordöstra Paris är en riktig pärla. Tänk dig att du står på ett museum och tittar på en stor oljemålning från 1700-talet. Motivet på tavlan visar ett fantastiskt, dramatiskt landskap med broar och klippor, målad i tung olja. Sedan kliver du in i tavlan och vips, så befinner du dig i Parc Buttes Chaumont.


Denna park är till stor del konstgjord, men inte desto mindre fantastisk ändå. Lite mer info och en karta hittar du på equipment.paris.fr

2. Parc de la Vilette

Om du tar metron till stationen Porte de Patin i nordöstra Paris kommer du ut i det stora området Parc de la Vilette där parisarna själva spenderar söndagarna med sina familjer. Här har vi picknickat med våra franska vänner. Därefter har vi fortsatt till den gigantiska lekparken som ligger i parken för att promenera söderut efter Quai de la Marne som går efter floden söderut.


Lekområdet här är bara fantastiskt!



3. Quartier Latin

Förutom att det nära dessa klassiska kvarter finns den kända kyrkan Notre Dame, som skymtar i bakgrunden, är dessa gågator mysiga i sig själva. Här är det fullt av pubar, barer och små restauranger där man kan äta set menues(formule på franska) för 10 euro och uppåt. Vi körde en sådan formule nu senast i dessa kvarter. Du är även nära Louvren, så ett lunchstopp här är att rekommendera. Dessa kvarter var tidigare studentkvarter, så när jag var yngre kunde man verkligen fynda bland de billiga restaurangerna, men priserna har letat sig uppåt, liksom i Paris och Frankrike i stort.



4. Montmartre

Montmartre behöver kanske ingen större introduktion, men faktum är att jag senaste gången i Paris slogs av hur lite turister det är i en rätt stor del av stadsdelen. Det är även fint i de turistiska delarna, men det lönar sig att avvika från dessa. Montmartre är ett område som är mycket större än man kan tro.



Stans mest centrala vingård. Enligt vår vän Didier är visst vinet inte så mycket att ha, men svindyrt ändå på grund av dess prestigefyllda odlingsadress. :)



5. Musée d´Orsay

Beläget i en fantastisk gammal tågstation på Seines södra flodbank, är detta ett av de vackraste museum jag vet. Är du liksom jag svag för impressionismen är detta muséet för dig! Vacker konst i fantastiska lokaler. Dessutom är museumet lagom stort och inte alltför tungt att ta in efter några dagar i den myllrande storstaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar