tisdag 12 januari 2016

Finns andra länder än Thailand för svenskar på vintern?

Jag hoppas du inte tar detta inlägg på fel sätt! Vi svenskar är verkligen flockdjur och gör gärna som andra gör och reser gärna dit andra svenskar reser, jag vet att det är så och jag förstår att det känns tryggt och bra. Världen är däremot full av vackrare, billigare och säkra resemål, så varför inte vidga sina vyer?

Fantasiska Palawan i Filippinerna.

Jag är med i några resegrupper på Facebook och de bara översvämmas av resebilder från Thailand just nu. Jag har inte sett hela Thailand, utan bara Phuket som var trevligt, Jomtien och Pattaya som var mindre trevligt samt Bangkok som var fantastiskt! Däremot finns ju det vi vill ha i Thailand på andra ställen och oftast bättre enligt mig.

Phi phi i Thailand, fint det med, men lite förstört av massturismen.

Maten är bättre i Vietnam, naturen är vackrare i Filippinerna och Kambodja har jag hört oerhört mycket gott om av vana resenärer. Dessutom är Thailand rejält dyrt att vistas i på turistställena nu för tiden om man jämför med andra länder.

Fina Tulum i Mexiko.

Sedan har vi ju flera andra världsdelar med som har fint klimat vintertid. Afrika är ju en härlig kontinent och där slipper man dessutom jetlag! Syd- och mellanamerika är så mycket mer än bara Mexiko. Buenos Aires är en fantastisk stad och det är superlätt att ta bussar ut till badorterna, Chile är fantastiskt vackert, välordnat och säkert det med.


Ja, Nya Zeeland är ju underbart också så klart, men jag lägger inte till det på sol- och badlistan. Resan hit är så lång och har man ändå kommit hit är det bättre att ta in landet genom att resa runt några veckor och inte bara lägga sig på playan.

Här ligger man inte heller på playan för solen är för farlig. Här har man hatt, heltäckt, SPF 50 och solskyddstält på strandet, även vi äger ett sådant numera. Så här såg stranden vid oss ut igår eftermiddag, tält på tält som skydd för den farliga solen här och de som ligger på sanden gör det bara i skugga av träden.

8 kommentarer:

  1. Trist det där med solen! Att den blivit farlig. Jag var i Thailand för 19 år sedan, och har bestämt mig för att aldrig åka dit igen. Inte för att jag inte tyckte om det, tvärtom, utan för att det inte är som då längre. Älskade Bali och Gili-öarna också, men det har säkert förändrats där också, antagligen inte till det bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det genuina finns säkerligen inte kvar på en del av de platser du besökte då. Bali ligger på min lista med, men jag har hört allt från underbart till exploaterat. Får åka dit själv för att kika helt enkelt. :)

      Radera
  2. Men sååå sant! Inget fel på Thailand och Grekland, men när det blir det två enda länderna som diskuteras i reseforum tröttnar jag. Det är klart att det finns fler länder i världen! Varma länder som vi besökt och gillar för vintersemester: Vietnam, Malaysia, Filippinerna, Kenya, Zanzibar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir så långrandigt och de andra länderna är minst lika mysiga tycker jag och lätta att resa i. Det är ju oerhört få länder som är jobbiga eller krångliga att resa i faktiskt. Världen är ett smörgåsbort!

      Radera
  3. Åhh.. Jag ler. Inget ont om Thailand men eftersom jag bott i Asien i både Malaysia och Filippinerna förstår jag inte ens Thailand storhet förutom att maten smakar bra. Filippinerna är min pärla sedan år 2002. Jag undviker turistställen själv med det sk solstolslivet på stranden. I Asien får man nog mest ut av resan om man är nyfiken på landet och människorna då är det Filippinerna,där så gott som alla talar engelska. Det administrativa språket är engelska. Malaysia, Kambodja och Indonesien gillar jag också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår det praktiska med Thailand, det går helt enkelt mycket flyg och direktflyg dit från Sverige. I övrigt är det ju charmigare i många andra länder och det är ju inte bara Asien som är billigt. Argentina går ju upp och ner men i superflotta Buenos Aires kunde man få en fin spa-behandling för 25 SEK sist jag var där. Många länder i Afrika är dessutom renare och fräschare än länderna i Asien i allmänhet, vilket nog många inte tror heller. Det handlar nog om att vidga sina vyer och att folk nog inte inser hur lätt och säkert det är att resa i andra länder med, tror jag. :)

      Radera
  4. Ja, det finns verkligen en mängd spännande och roliga alternativ där ute! Men visst är vi vanemänniskor. Jag försökte övertala min man om att testa en longstay på något annat ställe än Thailand, men det var villkoret för honom att vi åkte igen. Numera är vi dessutom lite bundna av ställen där det finns tillgång till en svensk skola. På Koh Lanta finns det två (!) som vi vet är bra. Många gånger är det skönt att veta vad man får... (jag lyckades i alla fall kompromissa med min man såpass att vi även besöker Kambodja innan sonen börjar skolan på Koh Lanta... :)

    SvaraRadera
  5. Ja men man blir ju så trött... Det finns ju 1000 andra intressanta länder! (eller det finns ju inte 1000 länder...men ändå liksom...)
    :-)

    SvaraRadera