lördag 2 januari 2016

Reseplanering inför 2016 - Fiji, Samoa, Sydön står på önskelistan

Jag har precis kommit hem från två veckor på resande fot. Ni som följer mig på Instagram under namnet Resefamilj är mer uppdaterade över allt ljuvligt vi har sett och gjort! När vardagen återgår till lite lugnare tempo igen ska jag uppdatera er även här om allt fantastiskt vackert vi har sett.

Inför 2016 inser vi båda att vi kommer vara mindre på resande fot än vi vanligtvis är. Dels så har man bara 4 veckors semester när man jobbar på Nya Zeeland. Som kompensation för detta ligger alltid ledigheterna för public holidays på vardagar. Exempelvis är Nyårsannandagen röd dag här och då den är idag, lördag, har Niklas istället ledigt på måndag 4 januari.

Februari:
Långweekend på Waiheke Island. Ön Waiheke har blivit utnämnd till världens 5:e bästa reseregion inför 2016 av Lonely planet. Den ön har vi direktbåt till från vår stadsdel och färden tar bara en timme har jag hört. Waiheke har förutom vackra stränder och hiking, många gourmetrestauranger och vingårdar.



Mars:
Långhelg under påsken till Napier och östkusten på nordön här på Nya Zeeland. Napier verkar vara en mysig stad och full av Art Deco-arkitektur. Staden drabbades av en stor jordbävning under 1930-talet och blev således uppbyggd igen under den perioden. Östkusten är den del av nordön där vi inte har varit, så för att täcka av hela ön vi bor på vill vi även åka dit.

Juli:
Här är en semestervecka planerad och jag sitter just nu och läser Lonely Planets utgåva för South Pacific, då vi gärna täcker av dessa öar under våra år här.



De som ligger på topplistan är Rarotonga, Samoa, Fiji, Tahiti med Bora Bora och New Calcedonia. Toppbubblaren för just denna vecka är Fiji och vi vill gärna åka båt mellan lite olika öar här utan att ruinera oss, så jag får leta lite till. Hittills har jag bara hittat dyyyra alternativ. Det är heller inte lika billigt att flyga inom och från Nya Zeeland som man är van med i Europam, då konkurrensen är så mycket mindre mellan flygbolagen. De 3,5 timmar som det tar till dessa öar går på minst 12000:- för oss tre i bara flygbiljetter.



December:
Då jul och nyår är nästan påtvingad industrisemester här och den tid på året Niklas kan ta 3 veckors semester har vi planer på att hyra husbil och åka runt på Sydön, som vi i princip har kvar att upptäcka förutom Abel Tasman och den underbart vackra Nelson-regionen.

7 kommentarer:

  1. Det blir spännande att följa er under 2016! Jag läser bloggar och Peter följer på Instagram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detsamma, ni verkar vara på hugget i blogglivet för det nya året. :)

      Radera
  2. Allt låter spännande! Vi är själva intresserade av en billigare variant av Fiji, så vi ser fram mot att höra om era erfarenheter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, just kryssandet och boenden på otillgängliga öar verkar vara dyrt, men jag har hittat en prisvärd variant som innebär sovsalar, det var inte igår kan man säga, men jag har ingen lust att betala 12000 SEK till för enskilt dubbelrum på en enkel resort i 4 dagar.

      Radera
  3. Låter verkligen spännande!
    God fortsättning på det nya året!

    SvaraRadera
  4. Det låter ju som riktigt härliga planer det där :)

    SvaraRadera