tisdag 26 januari 2016

Japansk helg

Alla i familjen älskar asiatisk mat och att bo i Auckland är bara perfekt för oss. Här finns en extrem uppsjö av asiatiska restauranger.

Bara i vårt område har vi en uppsjö riktigt bra indiska, thailändska, japanska och kinesiska restauranger, till och med en restaurang där de serverar färska dim sum som brunch på helgen. Jag älskar dim dum(små rätter, ofta små degknyten, typ dumplings) och passade alltid på att besöka bra dim sum-ställen under de åren jag reste till Kina i jobbet.

Detta utbud och denna kvalitet är vi inte vana vid från våra år i hus i Stockholms södra förorter direkt.


I helgen provade vi vår närmsta japanska restaurang samt en sushi med snurrband, där Caesar älskar att kika på bandet och plocka sina favoriter.

Vår favorit i Auckland än så länge är Industry zen som är rankad som nr 54 i hela Auckland. Bilden här nedan visar det vi alltid tar där, Chotto mix med scallops(pilgrimsmusslor)


4 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Jag har följt din blogg och ert äventyr ända sen jag ansökte om utbyte till Nya Zeeland för ett par veckor sedan. Igår fick jag den glada nyheten - i juli åker jag till Wellington för ett halvår! Har du/ni varit dit ännu? Hade vart superintressant att höra om isåfall. Vet verkligen inte alls vad ja ska förvänta mig att mitt kommande äventyr, så nu blir det nog bara att följa denna blogg ännu närmare - dock vet jag inte hur mycket Auckland och Wellington skiljer sig..

    Allt gott!
    Josefin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis Josefin och välkommen till Aotearoa(Nya Zeeland på maori)! Vi var i Wellington på vårt första besök i NZ år 2005 eller 2007. En himla mysig stad, helt klart. Den är mycket mindre än Auckland, 200 000 invånare tror jag mot 1.5 milj i Auckland. Wellington var rätt studentikos och är numera också en hub för it-industrin i NZ. Vädret skiljer sig en hel del, då det är kyligare i Wellington och mycket blåsigare. Om vädret växlar en hel del i Auckland är det inget mot Wellington vad jag har förstått. Hoppas du får ett fint halvår! Bara bjud på dig själv och var öppen, så kommer det gå finfint!

      Radera
  2. Sååå gott med japanskt! Dumplings har vi ganska gott om i Sthlm, men kanske inte alla de där andra tjusiga sakerna på din bild ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns mycket fin japansk mat hemma med! Däremot är fisken här är bara så fantastisk! Jag köper färsk fisk varje vecka här...

      Radera