torsdag 23 juli 2015

Helgen i Istanbul

Jag landade sent på fredagkvällen i Istanbul och tog mig med pendeltåg och spårvagn till Hagia Sofia, där vårt hotell låg. Jag klev ut och möttes av ett mysigt liv på gatorna och i parkerna. Det bästa var så klart att Nicke, Caesar och min svärmor Birgitta kom och mötte mig vid tåget - saknad lillkille sprang emot mig och satt på mig som ett plåster på vägen mot hotellet.

Jag hade bokat in oss på lilla mysiga Gul Sultan Hotel mitt i gamla stan och ett par minuter ifrån Hagia Sofia, Topkapipalatset och Blå moskén, så läget var topp! Här är utsikten från takterassen på vårt hotell där vi åt frukost.



På lördagmorgonen fick Caesar sova ut länge. Han hade varit vaken från tidig morgon på fredagen till midnatt på lördagen och antagligen fått i sig lite baciller i den turkiska värmen, för han spydde på natten. Vi andra åt frukost i lugn och ro och lät honom sova ut. Vi höll ett lugnt tempo under hela dagen för lillkillens skull.

Vi började med en promenad genom en park till Topkapipalatset och drack kaffe i parken. Köerna till alla sevärdheter denna helg var lång, då detta var sluthelgen för Ramadan. Det var med andra ord mycket turister från både Europa, Turkiet och mellanöstern. Vi passade därför på att njuta dygnet i Istanbul med att insupa folklivet mer än att bocka av alla "måsten" som finns i denna stad. Nästa gång, för det blir definitivt fler gånger till denna urmysiga stad!


Sedan gick vi förbi Hagia Sofia och promenerade bort mot Grand bazaar. Den visade sig tyvärr vara stängd pga storhelgen, så vi promenerade vidare.


Vi åt en underbar lunch på Amedros Cafe & Restaurang som hade en lite ovanlig meny för att vara en turkisk restaurang. Jag åt kyckling på en bädd av auberginepuré, väldans gott!


När vi sen eftermiddag funderade på om vi skulle gå tillbaka till vårt hotell eller fortsätta någonstans protesterade en trött Caesar högljutt. Vi kompromissade genom att sätta oss på en hop-on-hop-off-buss som tog oss genom Istanbuls centrala delar på ca 2,5 timme. 100 TL per vuxen kostade turen. Caesar sov och vi kikade ut och lyssnade på guidningen.




På kvällen vandrade vi genom en stor Bazar och det drog fint i shoppingtarmen, så mycket snygga grejor! Sedan hittade vi en fiskrestaurang Mostra Balik med en takterass med utsikt över Bosporen. Fiskrestauranger i Turkiet är mycket, mycket dyrare än andra restauranger och så var även denna, det kan vara bra att veta som turist. Fisken var finfin, men servicen var något oprofessionell.


Vi vandrade sedan hem i natten, upp för frukost på takterassen och sedan bar det av till flygplatsen för hemresa.
Vilken underbar helg!

2 kommentarer:

  1. Istanbul skulle jag gärna besöka vid tillfälle! Och den där maträtten med auberginepuré lät ju supergod! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag måste lära mig laga aubergine mer. Man får ju det ofta i Turkiet och de lyckas alltid få till den så himla gott. Ni får ta en sväng ditåt med husbilen! :)

      Radera