onsdag 26 november 2014

En spännande resa - Iran del 1!

Jag lärde känna en spännande kvinna vid namn Kiki Thorsell för några år sedan när jag hade min pärlaffär. Hon brukade hålla härliga kurser i pärlknytning, ni vet sådana där klassiska pärlhalsband med knutar mellan pärlorna. Kiki och jag delar ett intensivt reseintresse. Hon far ofta iväg till Island eller Mongoliet för ridning, till Kina för att köpa pärlor eller till något annat spännande resmål.

När jag fick veta att hon nyligen besökt Iran frågade jag henne om hon inte ville göra ett gästinlägg hos mig - för intressant för att inte dela med sig. Vill du veta mer om Kiki, hennes kurser, eller få chansen att följa med henne till Kina(arrangeras nu över nyår!) för att handla pärlor kan du klicka dig in till tingkai.com/. Här kommer Kikis berättelse del 1.


En spännande resa! Jag anmälde mig till Iventus resa till Iran. Min kompis Helen har kunskap om landet och området och eftersom jag är mycket fascinerad av sidenvägen så åkte vi två på resan ”Persiens Pärlor” i november 2014.


Äventyret började när vi satte på oss sjalar på flyget innan vi gick av. Sjalarna satt på hela resan! Teheran upplevde jag som en stor myllrande stad med gamla och nya hus blandat. Vi besökte Shaens sommarpalats med en fantastisk inredning som kan få vem som helst avundsjuk.


Vi besökte skattkammaren i centralbankens valv. Där fanns pärlor från Persiska viken, kläder broderade med pärlor som tillhört härskarna. Shaens krona och världens största rosa diamant och mycket mera glitter och gull. Helt förtrollande! Monumentet besökte vi och vi åkte upp på berget till de fina områden där vi hade utsikt över staden. Många husbyggen pågår, de byggs med stålstolpar för att förhindra ras vid jordbävning.


Buss femtio mil till Esfahan. Med stopp i Kashan där vi såg en ”bauta muffins” det var en ziggurat d.v.s. en terrasserad pyramid som är en av världens äldsta. Den är ett världsarv så Unesco har packat in den i ler och långhalm så den bevaras till våra barn och barnbarn!


Fin garden som är en av Irans mest berömda trädgårdar är också ett världsarv. Väldigt vacker med palats, pooler och växter som svalkar i sommarhettan.


Kiki fortsätter sin fina reseberättelse imorgon!

2 kommentarer:

  1. Spännande! Iran är ett land jag varit nyfiken på ganska länge. Har läst ganska många böcker som utspelar sig där: Mitt Iran, Min mamma är en persisk prinsessa, Mitt liv som förrädare

    SvaraRadera
  2. Aha, det är ju ett spännande land på många sätt, både politiskt och kulturellt. Jag skulle gärna ha åkt på den rundresan själv. Kanske ingen husbilsdestination direkt. :)

    SvaraRadera