torsdag 13 mars 2014

Loy Krathong eller ljusfestivalen

I november när fullmånen slår
till firas Loy Krathong. Vi
hade förmånen att få delta
i firandet i höstas på
Kamala beach. Hela dagen
tillverkades vackra blomster-
båtar för att skicka ut i flod
eller hav. Dom var så vackert gjorda.


Vi köpte tre stycken och jag
fick vada rätt långt ut för att
komma bortom vågbrytningen. Tur
att det var varmt när kjolen blev
genomblöt. Jag tror en av de tre
överlevde åtminstone. Vi fick oss
en önskning var. Dagen efter frågade
Kejsaren: "Hur länge ska jag vänta
på min present? Jag önskade mig ju
en Blixten McQueen-dator!".

Jag försökte prata med honom på
kvällen innan om det fina i att önska
något större som går många människor
till gagn. Well, well, jag får försöka
med det igen, nöta in medmänsklighet. :)


Festivalen markerar början
på en torrare och svalare
årstid och är en tid då många
thailändare ägnar sig åt
förlåtelse och tacksamhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar