tisdag 22 oktober 2013

St John´s, Newfoundland

Okej, tillbaka till Kanada. Vi reste dit i maj för att hälsa på min
syster med familj som bodde där 1.5 år, precis innan de skulle flytta
hem igen. Jag började bloggen med några inlägg om vår resa dit,
men känner mig inte redo att gå vidare till andra gjorda resor ännu.
Jag tycker helt enkelt att det var ett väldigt spännande och
underbart vackert resmål och det förtjänar mer uppmärksamhet.


Ön Newfoundland ligger längst österut i Kanada. Den är stor och
avbefolkad, mycket större än man kan tro när man ser den på en
karta. Det beror på att Kanada är ett oerhört stort land och därav ser
 ön rätt pluttig ut. Här bor endast en halv miljon människor och
100 000 personer i dess största stad St John´s. Det var i denna
mysiga stad min syster bodde.

Staden ligger i en gryta skyddad från den oerhört hårda och blåsiga
kustlinjen. Den är bohemisk och full av små design- och
konstnärsbutiker. Här finns även butiken Tvål, som säljer
handgjorda kroppsprodukter och svaret på din fråga är ja. Ägarna är
svenska. Jag har dessvärre inte något eget foto från Tvål, men här
nedan är ett jag hittade på intörnet.


Det lägger till många kryssningsfartyg, vilket har bidragit till att
alla dessa söta butiker och kaféer lever kvar. I St John´s finns även
Nordamerikas bartätaste gata. Nattlivet är strålande, med bra
livemusik och oerhört öppna och gästfri befolkning.


Kulturlivet blomstrar och jag har aldrig besökt en stad som är så
liten med så oerhört rik på kulturella evenemang, konst, musik och
hantverk överallt. Här nedan är en bild från en hantverksrunda som
gick genom staden en lördag, då många höll öppet hus. Handgjord
choklad och även om bilden inte är den bästa hoppas jag du kan se
det lilla tåget som åkte runt uppe vid taket. Kejsaren var eld och
lågor, både tåg och godis - wow!
 

St John´s kallas lilla San Fransisco och det är inte så svårt att förstå
av bilden nedanför. Söta, färgglada townhouses på backiga gator.
 

Hantverksrunda var det här!
 

En bild över inloppet i St John´s från ett panoramafönster på
The Rooms, som är länsmuséet. Här kan man bland annat se en
jättebläckfisk och få lära sig mer om historien runt ön. Ett mycket
fint museum och en kanonbra restaurang högst upp. När det
serveras något annat än friterat får man vara glad, på denna ö.
 

Det är charmiga träbyggnader överallt. Här en urmysg mataffär
med mycket ekologiskt där vi köpte fika och satte oss i solen. Här
handlar folk på krita fortfarande hörde jag när jag stod i kön för att
betala. Känslan av en svunnen tid...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar