lördag 28 februari 2015

De bästa stränderna i världen 2015

Min favoritsajt när det gäller reseinformation, Tripadvisors läsare har röstat fram sina 25 bästa stränder inför 2015. På Tripadvisor rankas alltid ställen dit folk reser mycket högt, då det är resenärerna själva som bidrar till sajtens ratingsystem. Den här listan hade kanske blivit lite mer färgstark och rättvis om en expert skrivit den, men nog suger det i restarmen när man läser den...

Jag har bara prickat av 3 av dessa och åkte visst förbi en av dem förra veckan, Maunganui beach här nedan. Den ligger vid Tauranga på nordön på Nya Zeeland. Vi stannade istället till vid en annan vacker strand några mil upp.


En annan framröstad strand var Camps bay i Sydafrika. Visst är Camps bay ett härligt ställe, men i ärlighetens namn hade inte jag satt upp den på min topplista över just stränder.


En annan topplistad strand var vackra Nai Harn beach som vi besökte när vi var i Thailand förra vintern. HÄR hittar du inlägget därifrån. Däremot var Similand islands mycket vackrare och mitt bästa tips...

Den sista på listan jag har varit på besökte vi i januari, när vi var i Mexiko ett par veckor. Just den stranden var rätt skräpig vid tillfället av alger, men en annan otroligt vacker strand hittar du i mitt inlägg från Tulum HÄR.

4 kommentarer:

  1. Har de ingen strand med från Portugal är listan inget att ha! IHär finns hur många fantastiska stränder som helst! Och sedan har de med en strand i Storbritannien i stället!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag saknade en hel del ställen med, men som alltid när det gäller Tripadvisor är det läsarnas tips som gäller. Då kommer de resmål som har många besökare och många recensenter med, inte de mer okända eller vackrare...

      Radera
  2. Vi är på Seychellerna nu och har precis testat Anse Lazio som är nummer sex på listan. Detta är finaste stranden vi har besökt och förtjänade verkligen sin plats på listan. Så här stämde röstningen.

    Men bra att du skriver att listan ska tas med en nypa salt; jag har redan börjat planera resor till flera av stränderna på listan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ni ser ut att ha det underbart på Seychellerna! Nu har vi precis kommit hem till Sverige igen och det är rätt grått och trist utanför vårt hus. :( Planera resor kan man ju alltid göra(eller snarare "måste" om man drabbats av ressjukan). Jag tror nog att alla de som ligger på listan besitter finfina kvaliteter!

      Radera