torsdag 5 februari 2015

Leva hälsosamt och träna på resande fot

...det är ju inte alltid lätt, speciellt i vissa länder, som i USA. Mexiko och Panama City var betydligt lättare. I Mexiko unnade vi oss ett par sådana här, yoghurtglassar med frukt i, väldigt fräscha. Caesar fick ibland också chokladdoppad frusen banan.

Annars äter jag eller Nicke inga sötsaker förutom i undantagsfall och ser till att Caesar håller på lördagsgodiset även under resor. Ibland får han en glass, men inte så ofta. Det går väl an på en veckas charter, men i 2.5 månad går det ju bara inte.



Jag började träna hos en grym PT Therese på Hälsa från mig några veckor innan resan och hon gav mig två program att växla mellan som jag kan göra på hotellrummet vid behov. De enda redskap jag behöver är dessa

1.
Ett band som heter Suspension Trainer Total Body som jag kan göra styrketräning med genom att hänga fast den i hotelldörren. Bandet kostar 599:- via länken ovan.


2.
Sedan har jag med mig en vandringsstav för att göra andra styrketräningsövningar tillsammans med Nicke. Den fälls ju ut vid behov och tar även den lite plats i resväskan.

I vissa länder är det lättare och mer prisvärt att hitta hotell med gym på, men det är inte alltid jag har tillgång till något sådant och då är dessa redskap helt perfekta.

Det viktigaste när man som vi reser i snabb fart är att planera in träningen. Jag gör normalt mitt pass på morgonen innan frukost, så är hela dagen fri för turistande eller vad man nu vill göra.


Bild lånad från mariahelander.se

Jag har inte alltid varit så bra på att ta hand om mig själv, men sakta men säkert börjar jag hitta en hälsosam balans och just nu tränar jag hårt 3 gånger i veckan på resande fot och känner mig riktigt nöjd med mig själv.

2 kommentarer:

  1. Min motion blir nog mest promenader, kanske inte tillräckligt, men i alla fall något.
    Älskar sötsaker men håller oftast emot. Har både dåliga tänder och lätt för att lägga på mej.

    SvaraRadera
  2. Vi kan lätt hålla oss från sötsaker, men det är värre med vinet som blir betydligt mer än hemma... Träning har blivit då och då, men även det mer sällan än hemma tyvärr... I morse blev det en lång promenad! :)

    SvaraRadera