tisdag 3 februari 2015

Ljuvliga Valladolid!

Jag och Nicke pratade om att Yucatanhalvön liknade mer Thailand eller Filippinerna än jag hade väntat mig. När vi däremot kom till Valladolid kändes det verkligen som Mexiko. Man kunde nästan se de mexikanska cowboysen framför sig när vi promenerade runt i staden. Ofta såg man Mayakvinnor i sina traditionella vita kläder med blommor på och spetsunderkjolar under, väldigt söta små damer.


Färgstarka och vackra hus överallt. Många hus var även väldigt slitna.



Stadens mest kända riktmärke är den fina katedralen som hittas enkelt vid det stora torget i mitten av staden.



Modern teknik säljes här...


...och här är stadens flaschigaste laboratorium...


...och den absolut coolaste killen.


Vi kom till ett mindre torg som låg några kvarter nordöst om stora torget. Där var det fullt av folkliv och på söndagkvällarna höll den stora kyrkan här gudstjänst ute på torget. Då var torget fullt av folk, barn sprang runt och lekte och snabbmatsförsäljarna hade sina bås framme.

Vilken härlig upplevelse det var, att se en så stor och andlig sammankomst förekomma så naturligt och som en helt vanlig del av den kommunala gemenskapen, inte instängd i stängda utrymmen som det är i det mer oandliga Sverige.


2 kommentarer:

  1. Vackra färger! Just färgerna på husen påminner faktiskt lite om färgerna på husen här i Tavira :)

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tänkte också det när jag såg er instagrambild, två söta städer med andra ord. Spanjorerna har ju haft en hel del inflytande över skapandet av Valladolid dessutom. :)

    SvaraRadera