tisdag 10 februari 2015

6500:- för att få hem väskan - när Fritidsresors underleverantör felat?!

Jag har fått äran att sprida ett inlägg om Ida Stoltz fruktansvärda erfarenhet av Fritidsresors hantering av borttappandet av hennes bagage...

"Den 30 Dec 2014 var det äntligen dags för oss att göra vår efterlängtade Thailands resa som vi sparat till i många år och som vi började planera på vår hemresa från thailand 2004.

Jodå, jag tror nog Ida kommer minnas dessa dagar... ;)


Det jag vill berätta om och med vår berättelse varna andra familjer för, är vår hemresa och borttappandet av en resväska.

Vi blev hämtade från vårt hotellrum klockan 4 på morgonen den 21 jan av en slags elbil som körde oss och våra väskor till hotellreceptionen. Där gick min man och checkade ut oss vilket tog en väldig tid. Chauffören som skulle skjutsa oss till flygplatsen var stressad. Jag började lyfta in vårt bagage i bilen, men då kom han fram till mig och sa att jag inte fick göra så för att han skulle lasta för han visste bättre hur man skulle packa för att allt skulle få plats. Jag stod kvar vid sidan om men då sa han åt mig att gå in och sätta mig i bilen med min dotter som sprang runt runt och var nära på att bli påkörd av alla bilar.

Jag gjorde som jag blev tillsagd och han fortsatte att lyfta in bagaget. Min man kom från receptionen och chauffören sa att allt var packat. Han tittade in i bilen och tyckte han såg alla våra väskor och vagn där bak och satte sig i bilen.

Då vi efter 2½ timmar kom fram till flygplatsen lastade han ut allt på gatan och körde iväg. Då upptäckte vi att våran stora ”huvudväska” inte var med och vi kontaktade fritidsresor på plats på Krabi flygplats. Hon sa att de skulle inte hinna skicka efter väskan med taxi utan att vi bara skulle fylla i ett formulär på deras hemsida så skulle de skicka väskan till oss med nästa flyg de skulle gå på ca 300 kr.

Vi satte oss direkt med våran dator och fyllde i formuläret de bad oss om. Vi pratade med samma kontakt på fritidsresor och hon sa att om bara formuläret var ifyllt så skulle väskan komma hem till oss med nästa flyg antingen på lördagen eller onsdagen och att de hade lokaliserat vart väskan befann sig.

Vi satte oss på planet och åkte hem inte så glada då alla mina kläder och alla döttrarnas kläder och alla våra presenter m,m var i den väskan. Dagen efter vi kom hem ringde jag fritidsresor och hon sa att de skulle höra av sig då de visste vilken tid och dag väskan skulle landa INGET HÄNDE.

Efter några dagar ringde jag igen och de sa att de skulle ringa upp men INGET HÄNDE.

Tillslut skickade jag ett mail och berättade om väskan osv. Då fick jag ett svar på mailet att de hade kontaktat personalen i thailand och att väskan var kvar där. De ville ha ca 6500 kr för att vi skulle få vår väska och undrade om vi godtog att betala den summan. Efter det har det varit många telefonsamtal till fritidsresor och de har lovat att ringa upp men har inte gjort det.

Vi har pratat med försäkringsbolaget och de kan inte hjälpa oss med detta. 6500 kr är väldigt mycket pengar känner vi att betala för något som någon annan gjort fel.

Nu står vi här med saker för flera tusen borta . Minnessaker som är ovärderliga som är kvar i den där väskan. Tycker att har man bokat en resa för nästan 80.000:- då ska man kunna visa lite goodwill och hjälpa även efter att pengarna kommit in på fritidsresors konto. Fritidsreosr i sin tur hänvisar till en punkt i deras avtal där de står att fritidsresor ansvarar inte för något kvarglömt eller borttappat bagage."

Det vore spännande att se vad Fritidsresor har att säga angående detta. Sprid gärna detta inlägg vidare och kopiera gärna in det på din blogg, för att hjälpa stackars Ida. Hade detta varit jag hade jag blivit flyförbannad, eller vad säger du?

12 kommentarer:

  1. Hur kan det vara Fritidsresors fel att man själv inte räknar sitt bagage?!? Kasta inte sten i glashus.

    SvaraRadera
  2. Maken borde väl ha sett den stora huvudväskan stå kvar utanför bilen, eller var hade ni placerat bagaget?

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Ungefär lika moget som att skylla researrangören för sin egen klantighet

      Radera
    2. Jag har för mig att det är resenärens ansvar att se till att man har med sig sina väskor och behörigheter. Jag tycker att det är schysst av researrangören att hjälpa till med att skicka hem väskan över huvud taget.

      Radera
  4. Är vi inte vuxna människor? Tycker detta är rätt tragiskt att ni själva inte har haft kontroll över ert bagage. Det är uppenbart att Ida & CO INTE har haft det och att skylla på Fritidsresor som får skit från resenärer likt dessa, är tragiskt och pinsamt!

    SvaraRadera
  5. Hade jag blivit tillsagd att sätta mig i bussen hade jag gjort det. Det är ju tur att ni andra uppenbarligen inte skulle ha gjort det. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl självklart att man räknar in sitt bagage innan man åker? Att skylla på någon annan är ju smått löjligt.

      Radera
    2. Säger samma här. De var där längre än många brukar vara så de hade förmodligen mer än 1-2 väskor. Sen är det lätt hänt, speciellt när yngsta är ett yrväder.

      Sen fick de en information innan de åkte, vilket var felaktig.

      Radera
  6. Nu är väskan hos oss tack vare en underbar människa som tog hem den till oss. Ingen fråb fritidsresor, Men tur att de finns hjälpsamma människor där ute. Många har sagt åt mig att de varit med om samma sak att de inte fått hjälpa till med inlastning osv och har gjort som vi med haft turen att få med sig allt. Men de är ju bra att ni aldrig gör några misstag. Hoppas ni slipper en resa som våran. För hade ni varit med om de v varit med om på den resan så tror jag ni hade varit lite trötta och virriga i huvudet ni med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt! Tänk vad våra medmänniskor kan göra, där företagen brister i välvillighet!

      Radera