onsdag 1 juni 2016

En expatshalvhemmafrus vardag - vinterns första dag

Ja, ni hörde rätt, idag börjar vintermånaderna här på Nya Zeeland. Detta innebär i Aucklandområdet mer instabilt väder, mer regn och temperaturer på ca 10-20 C dagtid. Idag har vi haft 14 C om jag inte minns fel och strålande sol nästan hela dagen. För mig är det inte riktigt vinter när jag promenerar i öppna skor och en kofta ovanför t-shirten. Däremot tycker min nyinflyttade Sydafrikanska vän Cay att det är kallt här nu. I Durban innebär vintern som minst 22 C. Allt är relativt.

Idag började dagen med att jag promenerade med Caesar till skolan. Han vill hellre kallas Melonhead numera, då hans nya hjälm till sparkcykeln ser ut som en stor vattenmelon. Han älskar denna hjälm så mycket så han tog på sig den igår när vi tog bilen till skolan i ösregnet...hehe!


Jag hade med mig några askar med choklad till föräldrar som efterfrågat fler boxar, som vi i föräldraföreningen ordnar som den här terminens stora fundraiser. Vi ger alltså ut en låda med 30 chokladbitar i till varje familj på skolan för att sälja och den familj som säljer flest boxar vinner en kickbike. Nu är det rätt jämt mellan tre familjer som vardera sålt ca 7 askar. Niklas har med sig ett par lådor till sitt jobb och en del säljer till grannar eller har små bord ute på gatan.

Efter lite fixande med den fundrasiern gick jag och Anna på vår morgonpromenad, denna gång ut till golfbanan som ligger längst ut på udden som vi bor på här. När jag kom hem stod stegräknaren på 10000 steg. Sedan tvättade jag och röjde i köket, surfade med en kopp kaffe och jobbade några timmar. Sedan begav jag mig ut på lite ärenden, en strandpromenad och bokade några biosalar för skolans föräldraförening återigen. Vi ska ordna en filmvisning för barnen och tar en extra slant som går till föräldraföreningen. De pengar som samlas in går till olika byggprojekt på skolan.

Här är hemma på vår gata i Auckland!

Därefter var det dags att hämta Caesar från skolan. Skolttiden här på Nya Zeeland är 8.50-15 oavsett årskurs. En halvtimme senare var Caesar ombytt och klar på simskolan där han går i kursen Moving and stroking. Här börjar inte barnen lära sig bröstsim, utan de börjar lära sig crawl, kicka med raka fina ben och veva framåt med armarna. Han har gått på den här kursen i två terminer tidigare och har tagit två av de fyra märken man får innan kursen är komplett. Caesars simlärare sa idag att han skulle få en tredje utmärkelse nästa vecka, så Caesar såg så nöjd ut.

När vi kom hem åt vi två middag. Niklas hade en telefonkonferens med Sverige på kvällen här, så vi visste att han skulle komma hem senare. Därefter såg vi på Zookeeper och jag hängde lite tvätt och fixade ihop veckans soppåse. Här lägger vi ut en stor sopsäck på gatan som hämtas en gång per vecka. Det är ju helt idiotiskt att lägga ut säckarna så, då det ofta är måsar som lyckas få hål på någon av påsarna utefter gatan och sprider ut innehållet lite så där lagom mysigt. Varannan vecka är det hämtning av återvinningstunnan. I den slänger man all sin återvinning huller om buller, så sorteras den av personal på återvinningscentralen. Sedan var det läxläsning, lite lek och dags för sängen för Caesar.


Jag satte mig sedan och jobbade och jobbade och tittade på Homeland samtidigt tillsammans med Nicke som avslutning på kvällen. Så ser alltså en rätt vanlig dag ut för mig här.

2 kommentarer:

  1. Jag satt ett tag och funderade på vad det var för soppåse du fixade iordning. Var det sop-påse eller sopp-påse? Vad var det för en sopp-påse som skulle fixas? Har jag missat något? Tankarna snurrar fort ibland! Nästa mening gav dock svaret. :D Svenskan är kul den med!

    Er vinter låter nästan som den vi har här på Solkusten. Min sommarjacka i Sverige har fungerat bra som vinterjacka här, bara man har något tjockare under. Det blir dock rätt ruggigt på ett helt annat sätt.

    Och ni bor verkligen så fint! Ser ut som en amerikansk förort, tycker jag. Eller kanske var som helst i världen. Fint är det i alla fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gjorde i och för sig soppa, men det var dagen innan. :) Ja, det är nog rätt likadant tror jag.

      Ja, stora delar av Auckland, framför allt nybyggda områden och hus, ser amerikanska ut.

      Radera