torsdag 7 maj 2015

ABBA-museum - en rapport från helgens besök

När syrran med familj kom hit i helgen från Oslo körde vi en riktig turisthelg. Ett förslag som de, framför allt syrran, nappade på var att besöka ABBA-muséet. I ärlighetens namn visste jag inte ens var det låg, men det ligger ju precis bredvid Gröna Lund. Vi startade därför dagen med en lunch på Blå Porten, en klassiker som aldrig är fel. Deras sallader gick inte av för hackor.


Jag vet ju lite om ABBA så klart, men är knappast konnäsör. Däremot har jag lite inside-erfarenhet, då jag pluggade musik med ABBAs producents dotter förr i tiden, så jag har sett hans studio och fantastiska hem och allt. Han kallas ju den femte ABBA-medlemmen och var en väldigt viktig pusselbit i att få fram deras karakteristiska sound.


Entrépriset till muséet var smått chockerande över 200:- per vuxen, och de hade även en familjebiljett på 500:- för två vuxna med max tre barn. Det var kul att höra och läsa om deras möte och framgångar, men det roligaste var ändå de interaktiva delarna. Vi sjöng i studio, mixade ljudspår, dansade för att tävla om att bli bandmedlem med mera.


Hemma vid datorn kunde vi sedan spela upp ljuspåren med hjälp av numret på biljetten. Det var en kul feature att få dessa sparade. Det var ett väldigt turistiskt museum och skoj att ha sett. Däremot räcker det med ett besök för mig, så galen i ABBA är jag ändå inte.

1 kommentar:

  1. Åh jag var ett stort litet ABBA-fan under min uppväxt och kan fortfarande alla låtar utantill. Vilken låtskatt! Jag kan nog tänka mig ett besök nästa gång vi är på besök i Stockholm, när nu det blir!
    PS. Min dotter Frida gick i samma förskoleklass som ABBA-Fridas sondotter. (Jag mötte också Lassie)

    SvaraRadera