onsdag 22 april 2015

S - Serengeti och Sydney

Att åka ut på vidderna, den röda jorden som omringar, de låga breda träden och doften av torrhet och exotiska växter, är inte dumt alls. Kan man sedan skåda en elefant eller två är dagen gjord! Den bästa safarin jag har varit på är i Serengeti och NgoroNgorokratern i Tanzania. Här är vidderna stora och öppna och horderna av djur rika och belönande. Jag var där i juli 2000 och under den perioden färdades djuren mot nya vattenhål, så timingen var minst sagt perfekt.


Under resan bodde vi i en liten by norr om Victoriasjön tillsammans med min svågers släktingar som var missionärer där. Det var en mycket intressant resa som avslutades med en vecka på underbara paradisön Zanzibar.


Den andra av mina favoriter på bokstaven S är Sydney i Australien. På min och Nickes första jorden runt-resa år 2005 spenderade vi en vecka i denna underbara stad! Den har mycket av det jag faller för vad gäller städer: hav, fräschör, stränder, trevliga människor, vackra och charmiga kvarter och en smältdegel av människor från alla jordens hörn.


Vi brukade gå på opera då och då innan vi fick barn och den opera med allra högst klass jag någonsin har avnjutit var i just Sydneys magnifika operahus. Andra saker man inte får missa i Sydney är stränderna, ta båten till charmiga Manly beach och avnjuta det fina akvariet i Darling Harbour.

Bilderna är lånade från nationalgeographic.com, wallerz.net, perpustakaan.com och wikipedia.org

1 kommentar: