söndag 26 april 2015

Om du fick bo var du ville...?

...var skulle du då bo?

Har du tänkt på hur du känner dig hemma i eller dragen till vissa länder, platser, städer? Ibland känner jag att jag bara inte gillar ett ställe utan att förstå varför. Ibland känner jag mig bara hemma, bekväm eller levande på platser jag besöker.

Jag har alltid kännt mig mest hemma i de länder i Afrika jag har besökt och främst i Sydafrika. Antagligen för att Sydafrika är en mix mellan Afrika och västvärlden som jag känner den. Jag är ingen fan av att behöva låsa in mig och är inte heller bekväm med det ibland underdåniga, ibland hatfulla men sällan okomplexa sätt svarta sydafrikaner kan ha mot mig som vit. Det är ett mycket komplext men underbart land.


Ett land fullt av starka kvinnor som gör sitt för att stärka de sina. En vacker kvinna som driver en frukostinrättning för skolbarn som inte får frukost hemma på grund av fattigdom eller missbruk.


Vilket är ditt "hemmaland" i världen?

1 kommentar: