onsdag 3 augusti 2016

Paradisöarna till Nadi

Efter 6 nätter ute på resorter såg vi fram emot att åka tillbaka till Nadi igen, med förhoppning om att få se lite mer vardagsliv. Vi åkte den vackra båtresan genom ö-världen och hoppade på transferbussen till vårt hotell på backpackerstranden Wailoloa.


Efter en frukost på stranden gjorde vi upp eftermiddagsplaner med ett Brasilianskt/Argentinskt par som vi träffade på båten ut från Nadi. Hon arbetade på Fiji 1 år och våra söner älskade varandra och vi föräldrar var alla lika resgalna och hade dessutom gemensamma drömmar om att segla jorden runt någon dag.


Innan vi skulle träffa dom tog vi en sväng in till Nadi stad för att vandra omkring där samt att se på den lokala lördagsmarknaden. Den här killen nedan var väldigt genuin och det var en ren slump att han stod i dörren till stans största souveniraffär när vi gick förbi. :)


Det märktes tydligt, även om alla vi träffade hävdade annat, att det fanns motsättningar mellan öns traditionella Islanders och den stora indiska befolkningen som kom till ön med engelsmännen under 1800-talet. Det har tidigare skett revolutioner i landet på grund av dessa motsättningar, men alla hävdade nu att det var så lugnt så.

Jag funderar på om engelsmännen tog med sig afrikanska slavar hit med, då många var väldigt mörka och såg rätt afrikanska ut i sina drag. Inne i Nadi kändes det lite som att gå omkring i städerna i Kenya och Tanzania, lite afrikansk känsla, vilket jag gillar. Ett folkmyller på många platser och folk hade dragit på sig lördagsstassen för en tur ute på stan.


Jag måste ju bara säga att den helklädsel i leopard som fanns inne i denna bil var helt underbar och läskig på en och samma gång.


Morfarsminnen! Min morfar gick alltid omkring med sin bärbara radio på landet, eller var det min egen pappa kanske? Jag minns inte, men hur som helst var det många år sedan jag såg sådana här.


Många vackra indiska bröllopsstassar i många affärer!

6 kommentarer:

  1. Kul att se lite av livet utanför resorterna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kommer lite mer sånt i nästa inlägg. :)

      Radera
  2. Vilka vackra bröllopskläder! Den översta bilden gillar jag också! Fint med kontrasten med ljus och mörka moln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag älskar att kolla på Bollywoodfilmer för de vackra kläderna och de roliga musikalnumren så klart. :)

      Radera
  3. Bilden med leopardklädseln i bilen kastar mig tillbaka till min tid på Naturbruksgymnasiet i Ingelstad bland A-traktorer och wunderbaums i slutet på 90-talet, ha ha! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, eller hur, epa-traktorer! Jag ska åka tillbaka till Fiji nu med en Wunderbaum till den bilen, lol!

      Radera