torsdag 21 juli 2016

Octopus Resort i Fiji

Vi hade bokat in oss på tre olika resorts i Yasawa öarna och det sjuka var att just dessa tre tillhörde samma ägare, fick vi veta, en Nya Zeeländsk ägare. Dels hade dessa tre resorter väldigt höga poäng på Tripadvisor och alla tre hade pool, fått omdömen om god mat, låg vackert till och inom en resonabel prisbild dessutom. Dessa resorter tillhörde helt klart de lyxigare på dessa öar, med god standard, barnklubb, el hela dygnet, wifi och pool.

Den första resorten, Octopus Resort, låg ca 2.5 timmars båtresa från Denarau marina i Nadi. Vi blev sedvanligt välkomnade med sång och musik samt en fin drink.

Vi har inget riktigt intresse av att betala 3000 SEK per natt för att enbart bo, så på Octopus Resort hade vi bokat sängplatser i sovsal om 4 personer(fast de var visst bara för vuxna fick vi veta). Sovsängarna som kostade 32 USD per styck och natt låg i en fin liten stuga, bure som det kallas, med eget badrum. Ena natten delade en äldre man vår lilla stuga, men nästa natt var vi ensamma i stugan.

Så underbart med utomhusdusch!

På alla resorter ute på dessa öar betalar man en helpensionsavgift, där mat tre gånger per dag, samt fri tillgång till rent dricksvatten ingår. Utöver detta finns en strandbar som säljer drinkar, snacks och smårätter. Priserna per dygn för mat på Octopus resort är ca 100 FJD per vuxen och typ 75FJD per barn, i dagsläget 400 SEK per vuxen och 300SEK per barn. Som sagt, att semestra på resorter i Fiji är inte helt gratis. Maten på alla våra resorter var väldigt bra, men allra bäst var den på Blue Lagoon Beach Resort.

Underbar fijiansk fisk åt vi till lunch och middag nästan varje dag, jag och Niklas alltså. Caesar valde typ hamburgare jämt...

Det var mycket barn på denna resort, nästan lite för mycket faktiskt. Den helgen vi bodde där markerade slutet på skollovet i Australien och början på skollovet i Nya Zeeland, så det vara maxat med barn.

Barnklubben på Octopus resort var rätt oinspirerad och klart den sämsta av de tre. Personalen på den här resorten kändes över lag inte lika glad som på de andra resorterna, där det var en helt annan stämning. På den sista resorten, Paradise Cove, såg vi knappt till Caesar på två dygn då han hängde på barnklubben hela tiden och till och med åt middag tillsammans med de andra barnen. Det kändes så ovant, men samtidigt mysigt att få vara lite själv med Niklas för en gångs skull.

Det är fullt aktivitetsschema på resorterna, med allt från yoga, till bybesök, snorkelutflykter, filmkväll, traditionell fijiansk vävning med mera.

Filmkväll vid poolen, som tyvärr fick skjutas upp, då det började regna.

1. Ser fint ut! Vi vill inte heller lägga onödigt mycket pengar på att bo. Det finns ju annat man oxå vill ha pengarna till ;)

1. Ja, så länge inte kackerlackor kryper omkring överallt är jag rätt nöjd. :)

2. "Första natten låg en äldre man med oss" skrattade jg lite åt, knäpp som jag är! Haha!
    Ser ut att ha varit en lyckad semester! Vilka ställen det finns!

1. Oh my, jag gick in och ändrade det nu, haha!

3. 400 kr /dag för mat 3 ggr /dag är inte alls så farligt om maten är bra och på en sådan plats. Går man ut och äter frukost lunch och middag blir det väl minst 400 kr/pers?

1. Ja, visst är det så. Jag ville mest beskriva hur boendet på den här typen av ö-resorter normalt ser ut, det finns ju inga restauranger eller affärer någonstans på dessa öar. :)

4. Låter som en härlig semester!
    När vi var på octopus var det bara en enda ytterligare barnfamilj - och jag tror inte ens det fanns någon barnklubb? Men såklart att saker ändras med tiden. :)
    Kul att få läsa lite om er resa till Fiji!

5. Härligt det ser ut! Och det där var kanske den mysigaste sovsalen jag sett :)