tisdag 20 oktober 2015

Hur har livet ändrat sig för oss på Nya Zeeland?

Hur ser då en vanlig vecka ut hos oss här i Auckland?

Den största skillnaden här är nog för mig. Jag arbetar två dagar per vecka åt ett svenskt bolag. Jag kopplar upp mig till deras servrar via ett wifi och jobbar hemifrån vårt hus. Jag delar upp arbetet på 2-3 dagar beroende på hur veckan ser ut och jag jobbar en del kväll då jag är den enda kvällsmänniskan i huset och är ofta vaken själv efter kl 21-22. På dagarna jobbar jag med, men jag tar också chansen till ett mer hälsosamt leverne i den mycket mer avstressade vardag jag har här.


Jag har inte varit bäst i världen på att ta hand om mig själv genom åren och har en del stress att ta itu med i kroppen, så jag tänkte att resan hit kan innebära en nystart för mig och det känner jag att den har.

Yoga

Jag går på yoga för att arbeta med min stress och för att både tänja och stärka min kropp. Nu när Caesar går i skolan går jag på yoga 3-4 gånger per vecka.

Mat

Jag försöker äta mer hälsosamt och lunchtallriken som ni ser här ovan är oerhört mycket mer vanlig för mig här än den var hemma. Färsk fisk och musslor från bondens marknad, avokado att dö för och fantastiska ägg, mjölkprodukter och grönsaker gör det så mycket lättare. Jag börjar dagen med citronvatten samt en chiapudding med gul kiwi och flagade mandlar på.

Träning

Jag hade ju en finfin pt därhemma och jag har med hennes program hit. Då vi har varit sjuka en hel del här har det varit dåligt med styrketräningen ända fram till idag, då jag gjorde mitt första pass sedan ankomsten hit. Målet är styrketräning två gånger per vecka och promenerar mer än hemma, det gör jag med.

Självutveckling

En gång per vecka går jag dessutom i ett självutvecklingsprogram för ett mer hälsosamt leverne. Jag mediterar även regelbundet, så visst ser mitt liv aningens annorlunda ut än hemma och jag känner mig så tacksam som har fått den här chansen till byte av livsstil mot det bättre.

Niklas

För Nicke är vardagen rätt lik den där hemma, då han har en anställning på 40 timmar per vecka som han pendlar till. Niklas vardag här är annorlunda genom att vi inte kör det gamla vanliga: en av oss lämnar och den andra hämtar Caesar. Jag sköter både hämtning och lämning och Caesars aktiviteter.

Några andra skillnader i Niklas liv är det faktum att vi kan ta en promenad efter stranden på kvällarna samt att helgutflykterna här är aningens mer exotiska än hemmavid, som här nedan från en av helgens utflykter till Piha beach där han fann en lekkamrat.


Caesar

För Caesar är dagarna här lite kortare, då han inte går på fritids utan enbart i skolan och skoldagen pågår mellan kl 8.50-15.

Det finns ett privat fritids på Caesars skola där det går att köpa plats på morgnarna och två olika eftermiddagspaket beroende på hur långa fritidsdagarna är. För Caesar räcker det just nu mer än väl med skoltimmarna, då han går i en skola på ett språk han inte behärskar ännu. Då mitt arbete är flexibelt funkar det så bra så.

Caesar går på taekwondo och simning två eftermiddagar per vecka efter skolan. Det är så skönt att känna att dessa aktiviteter inte stressar mig som jag kunde känna därhemma, det är bara så mysigt att följa med honom på dessa träningar. Vi pysslar även mer tillsammans och har absolut mer kvalitetstid här, då jag inte är helt slut efter en arbetsdag och av mörkret hemma i Sverige.

2 kommentarer:

  1. Oj vad skönt det låter med deltidsanställning! :) Jag skulle också gärna arbeta bara deltid i framtiden och då skulle jag gladeligen sköta hushållet medans partnern jobbar fulltid.... ;) För antar att någon av oss skulle vara tvungen att arbeta fulltid ändå för att få ihop tillräckligt med pengar, och då behöver förstås min partner ha ett betydligt bättre jobb än det han har idag också. Håller tummarna för att det blir så... Eller att vi vinner på lotto... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är grymt skönt - ett riktigt lyxliv faktiskt. :) Imorgon bitti är det yoga, kaffe med yogagruppen och sedan hem och jobba några timmar innan hämtningen från skolan.

      Radera