lördag 11 oktober 2014

Costa Rica och Panama - fortsättningen

Så där, då var det dags för helgens
skönaste resedrömmar att komma igång.
Agnes på http://todaylifestyle.se/ tipsar
om sköna ställen i Centralamerika.

Bocas del Toro Efter drygt en vecka i Costa Rica var det dags
att resa vidare mot Panama och Bocas del Toro,
vilket är en av de mest välbesökta delarna av landet.
Efter att ha satt sin fot där förstår man snabbt
varför just denna ögrupp blivit så populär.


Man möts direkt av en obeskrivligt vacker
natur där mahognyträden letar sig ut i havet längst
med en kritvit och ödslig strand, nästan som hämtad
ur en scen från ”Pirates of the Caribbean”. Bocas
del Toro består av sex öar vilket givetvis bidrar
till många omväxlande resmöjligheter. Huvudön heter
Isla de Colón och den består av myllrande gator
fulla av gästhus, restauranger och barer. Grannön
Isla de Bastimentos är dess raka motsats, nämligen
ett bilfritt och rofyllt paradis helt befriat från
turistshoppar och barnskrik.


Min rekommendation är att kombinera några nätter i
Bocas Town med några lugnare dagar på de ödsliga
och vackra stränderna påIsla de Bastimentos.
Personligen föll jag som en fura för den
sistnämnda på grund av dess otroliga skönhet
och lugn. En bra sak är att båtresan därifrån till
Bocas Town enbart är femton minuter lång, så det är
korta avstånd. Var dock beredd på en aningen skumpig
resa till sjöss då båtarna är små och havet relativt
otämjt. Viktigt är även att vara uppmärksam på båtpriserna,
båttaxichaufförerna gjorde nämligen sitt bästa för att
mjölka turisterna på pengar när vi var där. Som regel
ska en enkel resa mellan öarna inte kosta mer än fem
dollar per person.

Ett annat tips är att göra en dagsutflykt till Boca del Drago,
eller sjöstjärnestranden som man säger
på svenska. Andra aktiviteter att rekommendera är
dykning, surfing och ett besök i någon av de marina
nationalparkerna. Vi använde oss mycket av Lonely Planet
som guide, där finns mycket bra tips gällande
sevärdheter och aktiviteter i området.


Resa och bo

När det kommer till att resa runt så använde vi oss
huvudsakligen av buss. Det är kanske inte det mest
tidseffektiva, med det bjuder på storslagna utsikter
och är ett relativt billigt färdmedel. Avstånden i
Costa Rica är inte speciellt långa, men bergen och
vägförhållandena gör att resorna lätt blir tidskrävande.
Tyvärr är bussrutterna tyvärr inte speciellt välanpassade
till turister, exempelvis så saknas direktbussar mellan
de mest populära destinationerna och bussbytena innebär
ofta en övernattning i en transporthub. För att göra det
hela lite enklare så rekommenderar jag alla som ska resa
i Centralamerika att flyga över gränserna, då man kan ha
otur och hamna i en väldigt lång kö vid gränskontrollerna
med buss.


Viktigt är även att ha bra framförhållning gällande
olika krav på visum, bra information finns p
Sweden Abroads information om Costa Rica och Panama.

Om jag får möjlighet att resa i Centralamerika igen så vill
jag även hinna med att utforska Nicaragua, vilket är mycket
billigare än Costa Rica har ungefär samma standard. Jag har
varit där som barn och minns det med glädje, men det är ju en
annan sak att resa som vuxen. Är man ute i god tid är det
relativt enkelt att hitta billiga flygbiljetter till
Centralamerika och prisvärda hotell. Planerar du att resa
dit över jul och nyår så är mitt tips att börja kolla redan
nu. Vi bokade vår resa ungefär tre månader i förväg, och
hittade flygbiljetter till ett bra pris på www.expedia.se.
Eftersom vi hade planerat mycket av resan på förhand så hade
vi även en del boende bokat, men vi lämnade samtidigt en del
utrymme för spontanitet.

Kort om mig
Jag heter Agnes Edin och är en 29-årig resefantast som gärna
drömmer mig bort i resandets magiska värld så fort tillfälle
ges. På min blogg hamnar lite av varje, men i huvudsak
reseberättelser och resedrömmar, en del inredning och en del
sport. Om ni vill veta mer besök min blogg: http://todaylifestyle.se
 eller om du har specifika frågor om inlägget eller vill veta
mer om att resa i Centralamerika kontakta mig då på:
agnes.todaylifestyle@gmail.com.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar