onsdag 4 september 2013

Kolmården, bland giraffer och safaritält

I juli tidigt en lördag förmiddag satt vi och spånade om vi skulle åka en tur till Kolmården någon helg. Ibland när jag är på g så säger det svish! En kvart senare hade jag ringt Kolmården och bokat in oss på Safari camp med ICA-rabatt. En övernattning i safari camp inne i djurparken med inträde för två dagar, övernattning och middag kostade oss 1700:-. Hade vi valt hotellet hade en övernattning med entré två dagar kostat oss nästan 6000:-. Vi bokade ju så sent, så priserna är säkert inte representativa. Ni anar säkert av priset vilket alternativ vi valde?

Vi kastade ner packning och in i bilen fort som fasen. Vi kom dit kl 13 och började med lunch och sedan tog vi en tur genom parken. Kejsaren åkte småbilar, matade getter, fick ansiktsmålning, kramade Bamse, vi såg delfinshow och åkte karuseller. Jag och Niklas uppskattade alla djur, men för Kejsaren vann de mer livlösa attraktionerna helt klart.

Kl 17 samlades vi 8 bilar som skulle på campen och åkte i karavan in i djurparken. Jag hade inte riktigt klart för mig exakt vad jag bokade, men mitt bästascenario gick i uppfyllelse och vi blev visade in till en safari camp mitt inne i djurparken!
Tälten var specialimporterade från ett safariläger någonstans i Afrika och där fanns dass och ett samlingstält där vi samlades för middag, grillat med goda sallader och kaffe och kaka. Det var mestadels barnfamiljer med större barn än vår lilla plutt och alla var så öppna och trevliga. Vi satt ute och åt och bara någon meter från oss gick en hord med gaseller, strutsar, giraffer och bufflar och åt.

Guiderna berättade om djuren och efter middagen fick vi följa med på en vandring genom parkens ofarligare delar. Vandringen avslutades med att vi fick följa med in i lejonburen för matning av dessa mäktiga djur! Vi befann oss 1.5 meter under marken och runt oss nära strök lejonen efter gallren och betraktade oss som världens godaste köttbitar. Vilka fantastiska ögon, vilka fantastiska psyken, vilka fantastiska djur!
Vi sov så gott den natten och intog en fin frukost i soluppgången i sällskap av djuren. Kejsaren vågade till och med mata en struts, men han var allt lite skraj. Söndagen avlöp snabbt med safarilinbanan, Bamselandet och sälshowen, som vi fick lämna, då C blev så rädd för de höga djuren och piraterna som var del av showen.

Vi åkte hem riktigt nöjda efter en fin helg med många nära naturen-upplevelser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar