måndag 9 november 2015

Playdate, samoansk musiktävling, biokalas, asiatisk nattmarknad och fika med grannarna

Jag satt och funderade nyss på om jag skulle kunna få ihop ett inlägg om vår fullspäckade helg här i Auckland, då jag ju inte tagit några bilder på hela helgen. Tji fick jag. När jag kollade mobilen var den full med helgbilder som jag hade glömt att jag tagit.

Caesar och jag inledde helgen med en playdate hos Caesars klasskompis Cody och hans syster Willow. Jag och Sheryl drack kaffe och jagade ungarna i vattenkrig.


Sedan hämtade vi Nicke hemmavid och åkte till Half moon bay, bara några minuter från vårt hus och åt en ljuvlig thailunch i solen vid den stora marinan där. Novembermörkret känns avlägset och solskyddsfaktorn väldigt närvarande.


Därefter åker vi alla till en samoansk kyrka i västra Auckland där Praise factor pågår. Det är en samoansk kristen musiktävling som har final och 6 finalister av 8 är medlemmar i min kör och de är dessutom väldigt begåvade. Kören sjunger några låtar och jag njuter av den samoanska gästfriheten och möjligheten att få deltaga i en ceremoni som är så exotisk för mig.


På hemvägen stannar vi i urcharmiga Titirangi för en kopp kaffe. Här vandrar hönor omkring mitt i centrum och ingen reagerar förutom vi, så det kanske är vardagsmat. Inget vi skulle se i en förort till Stockholm precis.


Strandhugg i Titirangi. Vi hittade dessutom ett stor död stingrocka på stranden, men ett foto av den känns lite makabert, stackarn.


På väg hem stannade vi till för att inhandla en grill till vårt hem här. Under varuhuset i parkeringsgaraget pågick en nattmarknad och vi smög ner när vi såg folkmassorna som vällde ditåt. Nattmarknaden visade sig vara jättestor, enormt välbesökt och vi fyndade kinesiska dim sum, färska vietnamesiska vårrullar och Caesar fick friterad potatis på pinne - alla nöjda.


Vilket fynd med en stor asiatisk nattmarknad som pågår varje lördag kväll i vårt område! We will be back! Antagligen redan nu på lördag...


I söndags var Caesar på biokalas där båda hans lärare var inbjudna och kom med - så gulligt! Jag och Nicke åt frukost och tog en promenad under tiden.

På eftermiddagen hade vi bjudit in vår mysiga grannfamilj, Paul, Samantha och sonen Hadley(de har även en dotter, men hennes knä har hoppat ut 3 gånger på 2 veckor, så hon stannade hemma) på fika. De kommer från England, men har bott här i 8 år nu. Paul lagade dessutom vårt fläkt, då några fåglar tagit sig in i den och börjat anlägga ett fågelbo där.

Denna helg har vi hållit oss hemmavid för första gången på länge. Caesar sa vid läggningen i söndags att detta har varit den bästa helgen någonsin! Nu börjar han verkligen känna sig hemma här - skönt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar