söndag 6 mars 2016

Min dag i Auckland!

Vi har en varsin väljardag i familjen nu i vår. Nog för att där jag bor går det åt höst, men jag har lite svårt att få in det där...

Caesar har haft sin dag när han fick välja allt under hela dagen. Han valde att gå på bio, hoppa omkring lekland, absolut inte promenera någonting:) samt att äta på McDonalds.


På min dag i lördags valde jag frukost på stranden, från vårt grannskapskafé, där vi badade och läste böcker. Sedan körde vi iväg norr om Auckland till Shakespear park för en lång hike.




Caesar har blivit så himla kiwi(=Nya Zeeländare) att han går barfota mycket. Det gör ju både barn och vuxna här, på köpcentrum, på väg till skolan, i skolan med mera.

Halvvägs norr om stan kom vi på att han inte hade några skor med sig, så vi fick åka och fixa ett par sådana först. Hiken skulle ändå ta 2-2,5 timmar. Han fick såklart lite ont i fötterna av de nya skorna och gick på de sköna gräsängarna utan skorna på sig. Det gjorde jag med. Det är ju så himla skönt att gå utan skor.


Efter mer än halva hiken gick vi fel, så när vi trodde hiken var nästan slut drack vi det sista av vattnet. Sedan insåg vi vårt misstag och fick rätt lång väg tillbaka. Därför var vi rätt möra i rumpan efteråt och vaknade upp råätt stela dagen efter. :)

Vi avslutade hiken med ett underbart dopp i havet innan det bar av hemåt. Jag hade date med mina tjejkompisar på kvällen, en colouring night, en kväll med färgläggning, snacks och snack. Denna gång var vi hos Kate, i hennes härliga hippiehus. Jag är så glad över att ha träffat dessa galna tjejer!

14 kommentarer:

  1. Bra idé med varsin dag att välja! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är så kul att se vad de andra väljer när de verkligen får välja fritt. :)

      Radera
  2. Varje gång jag läser din blogg får jag intala mej själv "nu bor vi i Stockholm och det är vi nöjda med" följt av tanken "Vi ska resa till NZs sydön (har bara vart på norra ön) innan vi är 40, så var lugn, boka inte en spontanbiljett" men sista tanken är ändå alltid "alltså varför bor vi i Sverige och inte i NZ? Egentligen, varför??".
    Och förstår verkligen att ni inte åker utomlands när ni bor på en magisk ö. Och kommer följa konceptet "coloring night" med mina vänner, det lät ju super trevligt!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både Sverige och NZ är extremt bra val här i världen, men jag förstår vad du menar. Livsstilen är ju lite annorlunda och framför allt är det mindre stress, mer värme(här på nordön) och konformitet här. Ni får väl åka hit och utforska landet lite helt enkelt. :)

      Radera
    2. Jepp, vi är på väg till NZ igen :) vi har lovat oss själva att innan vi fyller 40 ska vi utforska sydön!! Och ja, det är extremt bra i Sverige också. Men gräset är ju alltid grönare på andra sidan jorden ;)

      Radera
  3. Jag hade ju föredragit din dag framför din sons. Din låter ganska perfekt. ! Härligt fik!

    Men maken, fick han någon dag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fiket här är mysigt. Där dricker jag och tjejkompisarna kaffe varje fredag. :) Maken har sin dag kvar. Jag tror den kommer vara rätt lik min, kanske med mindre kafébesök, då jag är kafénörden i familjen.

      Radera
  4. Kul med varsin väljardag! Den där med hiken lät som en riktig utmaning. Otroligt vackra bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja eftersom jag är projektledaren i familjen är det spännande att se vad de andra väljer när jag inte kommer och domderar. :)

      Radera
  5. Såg att À valts till världens 3 bästa stad o bo i , lite mycket trafik tyckte jag själv kanske, En annan pärla var taupo ,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Auckland ligger alltid väldigt högt upp på städer med hög livskvalitet och det har den verkligen. Som besökare har jag också tyckt att Auckland är en rätt trist stad, för innerstaden är rätt tråkig och det är också dåligt planerad trafik här. Som invånare älskar jag staden. Den erbjuder så extremt mycket, stor kulturutbud, evenemang som sker överallt hela tiden, det multikulturella, vackra stränder överallt, hög kvalitet på kaffe och mat, extremt många vackra naturområden nära, vattenfall, paradisstränder, glowworms, varma källor mm. Det ÄR verkligen en fantastisk stad att bo i tycker jag. :)

      Radera