lördag 26 mars 2016

Kiwi accent - Nya Zeeländsk dialekt

Kiwifågeln är liksom Nya Zeelands nationalfågel och Nya Zeeländare kallar både sig själva samt allt som är typiskt för Nya Zeeland för Kiwi. Även sin dialekt brukar Nya Zeeländare kalla Kiwi accent.

Många som kommer hit har rätt svårt att hänga med när lokalinvånarna pratar. Jag fann det svårast i grupp, när mitt tjejgäng träffades och det skämtades och berättades kunde jag vara rätt lost. De använder egna ord och tänker inte på att jag inte förstår vad det är. Numera har det gått över som tur är.

Det sötaste är ju ändå att Caesar lär sig engelska med Kiwiaccent från början. Han rättar mitt uttal mer och mer, inte för att jag säger fel, men för att mitt uttal är för amerikanskt. Så hur låter då Kiwi accent? Det finns så klart flera. Det finns flera lokala Pakeha(maori för typ viting :)-dialekter, sedan finns flera olika maoridialekter som skiftar lokalt. Dessa filmklipp här nedan ger dig en bild över hur Kiwi låter.

ew Zild - The New Zealand Accent

One News: Kiwi Accent

2 kommentarer:

  1. Spännande och intressant med olika dialekter! De pratar så härligt där du är :) Jag har ibland svårt att hänga med när mina vänner pratar 'Shetland' med varandra, men det är ändå mycket mer likt svenska/norska än engelska så det går ändå ganska fort att lära sig tycker jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det en mysig dialekt, så himla trevlig och glad liksom. "Shetland" låter ju så himla coolt med!

      Radera