måndag 3 augusti 2015

Hur växlar du pengar till resan?

En sak som de vi som reser mycket aldrig gör är att gå till växlingskontor innan vi reser. Vi gör det helt enkelt för att det är mycket dyrare än att ta ut pengar ur automat på plats. Vi gör det även för att vi vet att vi alltid får ut pengar ur dessa billigare bankomater var vi än befinner oss i världen.


Nu har även Privata Affärer uppmärksammat detta faktum som många svenskar inte verkar känna till. Jag får ofta frågan från folk som inte reser så mycket, när de väl ska ut och resa om hur jag brukar växla pengar. Däremot märker jag en fortsatt ovilja hos dessa att inte växla pengar hos växlingskontor.

Kan det vara det faktum att många känner sig trygga med kontanter på fickan innan avresa är det som styr så många mot dessa helt onödiga växlingskontor. Jag tror många överskattar risken med att få sina kort skimmade utomlands. Jag har då aldrig fått det trots att jag även jobbat med import och har betalat på många sätt i många länder. De enda jag vet som råkat ut för något liknande befann sig i Sverige. Jag kan även tänka mig att många resenärer tänker att skillnaden blir så liten, men många bäcker små, framför allt när man befinner sig utomlands ofta och när man vill kunna resa mycket.

En gång under de senaste åren har jag växlat pengar i Sverige och det var när jag skulle flyga direkt till underbara El Nido i Filippinerna som saknade bankomater, en liten avlägsen ö med andra ord som hade bankomater tre timmar bort med bil.


Däremot har jag ofta med mig svenska kontanter om jag är ute på en riktig långresa som i vintras. Då vet vi att om något av de tre debetkort vi reser med skulle strula eller bli stulna så kan vi alltid växla in kontanterna.

1 kommentar:

  1. Ibland har vi växlat lite för att ha precis när vi anländer, men i övrigt tar vi ut i automater på plats.

    SvaraRadera