lördag 11 juni 2016

Vår weekend i Wellington

Denna gång också med ord, inte bara bilder. Förresten tog jag visst en liten bloggpaus denna vecka. Veckan började med en röd dag och sedan har den bara gått på, med mycket jobb på många fronter. :)

Förra fredagen flög vi alltså den nätta flygresan på en timme till Wellington, Nya Zeelands huvudstad, som ligger längst ner på nordön.


Vi landade kl 18.15(jag var tvungen att fundera lite, då jag kommit så mycket in i 6.15pm-systemet som de kör med här på Nya Zeeland) och tog en uber till vårt hotell, vilket låg helt perfekt vid vattnet mitt i city. Nya Zeeland är ett väldigt bildrivet land och lokaltrafiken dålig, så denna weekend njöt vi av att vara i en stad där det mesta faktiskt kan nås till fots.


Vi vandrade efter vattnet, besteg det lilla berget Mount Victoria, åkte bergsbanan upp till botaniska trädgården, besökte små butiker och det underbara muséet Te Papa, som är Nya Zeelands absolut bästa museum. Vi drack goda koppar kaffe och badade. Hotellet hade en inomhuspool, men den var tyvärr inte kanonfräsch. Vi hade däremot läst i hotellinfon att man som hotellgäst kunde få tillgång till det nybyggda badhuset som låg precis bredvid hotellet. På söndagkvällen gick vi dit och badade bubbelpool och simmade innan middagen. Så himla mysigt.

Att komma till Wellington från Auckland är lite som att färdas från Kungsholmen till Södermalm, då Wellington har en mer hipsterbetonad bohemisk atmosfär än något mer borgerliga Auckland. Nu är det ju inte småborgerligt med Stockholmsmått i Auckland riktigt, då det är mer vilda västern här på NZ än det mer uniforma Sverige, men det finns klart mer dragningar ditåt i jämförelse med Wellington. Vi var lite nyfikna på staden, då vi var där ett par nätter där 2005 eller 2007 och tyckte mycket mer om Wellington än Auckland då. Aucklands innerstad är ju rätt intetsägande och det var det vi såg av Auckland i princip.


Vi båda kände oss supernöjda med att bo i Auckland trots den mysiga innerstaden i Wellington. Hade jag varit 25 och barnlös hade den kanske legat högre upp på listan. Däremot är den otroligt vackra naturen kring Auckland så mycket vackrare, den prunkande, exotiska regnskogsliknande naturen, de otaliga vackra stränderna och det varmare klimatet inget vi skulle vilja byta bort. Wellington är känt som The windy city och vi hade med oss både vindjacka, varma tröjor och regnkläder, då vi vet att vädret växlar hårt där. Men vi hade makalös tur med sol och åtminstone 14-15 C hela helgen.

5 kommentarer:

  1. Trevligt med reportage från Wellington! Vi firade nyår där en gång och gick till en restaurang som turistbyrån rekommenderat ;) Det var en trevlig kväll, men har inte jättemånga minnen från staden egentligen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, man åker ju inte till Nya Zeeland för citylivet direkt, så det förstår jag. Det var ungefär de minnena jag hade från Wellington med, samt bergsbanan som jag minns att vi tog. Det är ju ofta ett stopp på vägen för att ta färjan mellan öarna bara.

      Radera
  2. Vildavästern var verkligen nåt man kände sig i när man på
    Väg från murupara upp i bergen till en Bergsjö plötsligt dök upp en ryttare i full gallop på vägen var bara revolvern som fattades , även de vildhästarna kändes lite Wild west ��

    SvaraRadera
  3. Åh men ge mig mer bilder! Jag dör. Luras med att bo i Nya Zeeland och alldeles för lite bilder! Ge mig mer :) jag måste åka dit...

    SvaraRadera
  4. Det låter som en väldigt trevlig liten trip ni fick :)

    SvaraRadera